Maria Grazia and the icons - Maria Grazia e le icone





Sometimes it is necessary to have the luck of being able to listen to a person telling, even better if surrounded by their own things, reaveling the plot and the warp of a fabric of meetings that imperceptibly leave a mark.

So it happened that in Burano Maria Grazia G. had the impression that the eyes of the beautiful icon of St. Martin followed her as if they were the gaze of her daughter lost too early and that on the basis of this impression one day later she translated this dear memory in an attempt to represent an icon on canvas. She certainly could not imagine to cause the disdainful gesture of his master of the course of painting, a master who had indeed always brought the paintings of Maria Grazia for example and exhortation for his students. Seeing an icon reduced to a representation, the master had thrown it to the ground and without adding anything to explain it! This was enough for Maria Grazia to decide to start studying and fill in as much as the thickness that was missing from her canvas and that so much dismay had caused.

With time, study and practice Maria Grazia becomes part of the iconographic tradition, following the lines and models that come from secular rites in a spiritual dimension. Every single passage is prepared according to ancient canons: the choice of seasoned wood, the laying of chalk and rabbit glue for 13 hands that must dry between them, the bole background, the preparation of the tempera mixing the red egg with pigments , the study of composition, colors and texts. These preparatory rites allow the "writing" of an icon, composed of small traits that have nothing to do with the nuanced and which require the viewer to contemplate, to have new eyes to decipher.

Maria Grazia G. is dedicated to painting, mosaic, sewing and of course painting icons. She gave life to Suzzolins kids summer camp of Cordovado (Pordenone), encouraging children to all forms of artistic expression. She makes up historical clothes for the medieval re-enactment of Cordovado. is an active part of the artists group.

γραφω-writing, writing, drawing, drawing.in ancient Greek the root of the word writing and painting is the same

1 scratch, scratch, etch
2 draw lines, signs, contours, figures, outline, draw, paint
3 write
4 (medium) write for yourself, get painted

γράφω- (grafò) I write, I draw

γραφή, -ῆς, ἡ (grafé) - writing, writing, drawing

- Blue represents transcendence, the mystery of life
- Red is the symbol of man and of blood shed by martyrs
- Green, a symbol of nature and fertility
- the Brown symbolizes the earthly and in its most humble and poor nature
- White is the color of harmony, of Peace, of the Divine that represents light

Talvolta occorre avere la fortuna di poter ascoltare una persona raccontare, meglio ancora se attorniata dalle proprie cose, dipanando la trama e l'ordito di un tessuto di incontri che impercettibilmente lasciano un segno.

Così è stato che a Burano Maria Grazia G. ha avuto l'impressione che gli occhi della bella icona di San Martino la seguissero come fossero lo sguardo della figlia mancatale troppo presto e che sulla scorta di questa impressione un giorno di anni dopo abbia tradotto questo caro ricordo nel tentativo di rappresentare un'icona su tela. Non poteva certo immaginare di causare il gesto sdegnato del suo maestro del corso di pittura, maestro che aveva anzi sempre portato le pitture di Maria Grazia ad esempio ed esortazione per i suoi allievi. Vedendo un'icona ridotta ad una raffigurazione il maestro l'aveva scaraventata a terra e senza aggiungere alcunché a mo' di spiegazione! È bastato questo perché Maria Grazia decidesse di mettersi a studiare e colmare così quello spessore che mancava alla sua tela e che tanto sgomento aveva provocato.

Con  il tempo, lo studio e la pratica Maria Grazia entra a far parte della tradizione iconografica, seguendo le linee e i modelli che vengono da riti secolari in una dimensione spirituale.  Ogni singolo passaggio è preparato secondo antichi canoni: la scelta del legno stagionato, la stesura del gesso e della colla di coniglio per 13 mani che tra loro devono asciugare, il bolo di fondo, la preparazione della tempera mescolando il rosso d'uovo ai pigmenti, lo studio della composizione, dei colori e dei testi. Questi riti preparatori permettono  la “scrittura” di un’icona, composta da piccoli tratti che nulla hanno a che vedere con lo sfumato e che richiedono allo spettatore di contemplare, avere occhi nuovi per decifrare.


Maria Grazia G. si dedica alla pittura, al mosaico, al cucito e naturalmente alla pittura delle icone. Ha dato vita all'Estate ragazzi di Suzzolins di Cordovado (Pordenone), animando i bambini ad ogni forma di espressione artistica. Confeziona abiti storici per la rievocazione medievale di Cordovado. fa parte attiva del Gruppo artisti.

γραφω-scrivere, scrittura, disegnare, disegno.in greco antico la radice della parola scrivere e dipingere è la stessa
1 graffiare, scalfire, incidere
2 tracciare linee, segni, contorni, figure, delineare, disegnare, dipingere
3 scrivere
4 (medio) scrivere per sé, farsi dipingere
γράφω(grafò) ioscrivo, io disegno
γραφή, -ς, (grafé)- scrittura, scritto, disegno


- il Blu rappresenta la trascendenza, il mistero della vita
- il Rosso il simbolo dell’uomo e del sangue versato dai martiri
- il Verde simbolo della natura e delle fertilità
- il Marrone simboleggia il terrestre e nella sua natura più umile e povero
- il Bianco è il colore dell’armonia, della Pace, del Divino che rappresenta la luce
- l’Oro immagine della luce, dell’incorruttibilità, ricorda l’immortalità di Dio










Comments